Sprzedajesz na internetowych platformach sprzedażowych (takich jak Allegro, Olx czy Vinted)? Uważaj, bo możesz być zobowiązany do zapłaty podatku, a fiskus niebawem się o tym dowie
REKLAMA
REKLAMA
- Szef Krajowej Administracji Skarbowej dowie się o transakcjach dokonywanych za pośrednictwem platform takich jak Allegro, Olx czy Vinted
- Czy przekazanie danych na temat sprzedawcy internetowego do szefa Krajowej Administracji Skarbowej, jest równoznaczne z powstaniem dla niego obowiązku podatkowego?
- Kiedy zatem należy zapłacić podatek od sprzedaży internetowej?
Szef Krajowej Administracji Skarbowej dowie się o transakcjach dokonywanych za pośrednictwem platform takich jak Allegro, Olx czy Vinted
Zakupy przez internet – a co za tym idzie – również sprzedaż internetowa (ponieważ tam gdzie jest popyt, jest i podaż) – z roku na rok, stają się na świecie (jak i w Polsce) coraz popularniejsze. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w lutym 2024 r., na zlecenie Santander Consumer Bank – 88% Polaków korzystających z internetu, robi zakupy online.1 W siłę rosną również popularne cyfrowe platformy sprzedażowe (takie jak m.in. Allegro, Olx czy Vinted), na których Polacy nie tylko kupują, ale również sprzedają. I to nie tylko rzeczy nowe, ale również używane – rośnie więc również rynek „re-commerce”, czyli rynek sprzedaży produktów z drugiej ręki. Według danych opublikowanych przez popularną platformę sprzedażową OLX – w 2022 r., wystawiono na niej 72 mln przedmiotów (i to tylko w kategoriach związanych z przedmiotami codziennego użytku), z czego ogłoszenia ze statusem „używane”, stanowiły 67% wszystkich rzeczy wystawionych do sprzedaży. Rok 2023 to jeszcze bardziej imponujące statystyki – już w pierwszej połowie roku, liczba ogłoszeń na Olx sięgnęła bowiem 111 mln, z czego 68% również stanowiły rzeczy używane. O tych transakcjach, już niebawem dowie się administracja podatkowa.
REKLAMA
REKLAMA
W dniu 1 lipca 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 879), która implementuje do polskiego porządku prawnego tzw. dyrektywę DAC7, tj. dyrektywę Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 104 z 25.03.2021 r.). Dyrektywa ta, nałożyła na cyfrowe platformy sprzedażowe (takie jak m.in. Allegro, Olx czy Vinted) nowe obowiązki sprawozdawcze względem organów podatkowych, polegające m.in. na zgłaszaniu dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem tychże platform, przez ich użytkowników (tj. działających na nich sprzedawców). Polska miała obowiązek implementacji powyższej dyrektywy do wewnętrznego porządku prawnego do dnia 1 stycznia 2023 r. Powyższy termin nie został zatem dotrzymany, ale finalnie dyrektywa doczekała się jednak swojej implementacji do polskiego porządku prawnego.
Zgodnie z art. 75b ustawy z dnia 9.03.2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (wprowadzonym ww. ustawą z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw) – na cyfrowe platformy sprzedażowe, przez które rozumie się:
oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część oraz
aplikacje, w tym aplikacje mobilne,
które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności (czyli m.in. takie platformy jak Allegro, Olx czy Vinted), został nałożony obowiązek corocznego raportowania do szefa Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) na temat sprzedawców aktywnych na tych platformach. W zakresie danych dotyczących sprzedawców (zarówno tych będących osobami fizycznymi, jak i podmiotami), do KAS, będą przekazywane m.in.:
dane identyfikujące sprzedawców,
informacje dotyczące liczby czynności/transakcji, z tytułu których, w każdym kwartale danego okresu sprawozdawczego (czyli pełnego roku kalendarzowego), sprzedawcy zostało wypłacone przez platformę lub uznane wynagrodzenie oraz
informacje dotyczące wartości łącznego wynagrodzenia wypłaconego sprzedawcy lub uznanego przez platformę w każdym kwartale okresu sprawozdawczego (czyli pełnego roku kalendarzowego), z tytułu ww. czynności/transakcji dokonanych za pośrednictwem platformy.
Od powyższego obowiązku, przewidziano jednak pewne wyłączenia. Do administracji podatkowej, nie trafią dane sprzedawców, którzy w ciągu roku kalendarzowego, na danej platformie sprzedażowej, dokonali mniej niż 30 transakcji, jeżeli łączne wynagrodzenie, które uzyskali w danym okresie sprawozdawczym (tj. zostało im wypłacone lub uznane przez platformę), nie przekroczyło równowartości 2000 euro.
A zatem, jeżeli w ciągu danego roku, dokona się:
30 lub więcej transakcji, na łączną kwotę przekraczającą 2000 eur – należy liczyć się z tym, że dane o tych transakcjach trafią do KAS,
30 lub więcej transakcji, na kwotę nieprzekraczającą łącznie 2000 eur – również należy liczyć się z tym, że dane o tych transakcjach trafią do KAS,
mniej niż 30 transakcji, ale na łączną kwotę przekraczającą 2000 eur – i w tym przypadku, dane o transakcjach, trafią do KAS,
mniej niż 30 transakcji, na łączną kwotę nieprzekraczającą 2000 eur – w tym jednym przypadku, będzie się wyłączonym z raportowania.
REKLAMA
Warto przy tym nadmienić, że dla ustalenia czy dany sprzedawca będzie podlegał raportowaniu ze względu na kwotę dokonanych transakcji – wynagrodzenie wyrażone w EUR, platforma przeliczać będzie według kursu ogłoszonego przez NBP z pierwszego dnia roboczego danego roku kalendarzowego, podlegającego raportowaniu.
Raporty na temat sprzedawców aktywnych na platformach, operatorzy tych platform, mają obowiązek przekazywać szefowi KAS w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, czyli za dany rok kalendarzowy podlegający raportowaniu – do końca stycznia roku następnego. Pomimo, że ustawa wprowadzająca powyższy obowiązek weszła w życie już w lipcu 2024 r. – po raz pierwszy, platformy mają obowiązek przekazania raportów do KAS do dnia 31 stycznia 2025 r. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw – pierwszy okres sprawozdawczy, obejmie przy tym wyjątkowo nie tylko rok 2024, ale również 2023! Administracja skarbowa dowie się zatem również o transakcjach, które miały miejsce w roku 2023 i za które podatek (o ile podlegają one obowiązkowi podatkowemu) – powinien był już zostać rozliczony w roku 2024.
Raport o sprzedawcach, tworzony będzie przez operatorów cyfrowych platform sprzedażowych, zgodnie ze wzorem, który ma zostać zamieszony w BIP, na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Co ciekawe – pomimo, że omawiane przepisy są wynikiem implementacji dyrektywy z 2021 r. – jeszcze w marcu br., wielu Polaków, nadal o nich nie wiedziało. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego w tym zakresie przez Instytut Badań Pollster – tylko 35% respondentów przyznało, że słyszało o pracach nad wdrożeniem ustawy dostosowującej polskie prawo do dyrektywy DAC7, nakazującej platformom sprzedażowym zbieranie i przesyłanie do organów podatkowych informacji o niektórych transakcjach sprzedażowych. Spośród ww. osób – tylko 38% było przy tym świadomych, że raportowanie do administracji podatkowej, transakcji dokonanych za pośrednictwem cyfrowych platform sprzedażowych, dotyczyć będzie osób, które dokonało co najmniej 30 transakcji w ciągu roku, a 60% ankietowanych – że dotyczyć to będzie sytuacji, gdy użytkownik zarobi w ciągu roku na sprzedaży co najmniej 2000 euro.2
Czy przekazanie danych na temat sprzedawcy internetowego do szefa Krajowej Administracji Skarbowej, jest równoznaczne z powstaniem dla niego obowiązku podatkowego?
Nie. Przepisy implementujące dyrektywę DAC nie zmieniają dotychczasowych zasad opodatkowania osób sprzedających w internecie. Nie oznacza to jednak, że takie obowiązki – względem osób dokonujących sprzedaży za pośrednictwem cyfrowych platform sprzedażowych, nie istnieją. O tym decydują inne kryteria, niż te od których uzależnione jest uwzględnienie (bądź nie) sprzedawcy internetowego w raporcie, który cyfrowe platformy sprzedażowe, będą składać do szefa KAS. Na skutek informacji powziętych o danym sprzedawcy internetowym w wyniku otrzymania raportu od operatora platformy – KAS, może natomiast podjąć kontrolę w zakresie wywiązywania się, przez tego sprzedawcę, z obowiązków podatkowych.
Jak wynika z wydanego przez Ministerstwo Finansów komunikatu na temat ustawy implementującej dyrektywę DAC7 – „Gromadzenie i przekazywanie administracji podatkowej informacji pozwoli na redukcję zjawiska uchylania się od opodatkowania w przestrzeni cyfrowej. Przywrócone więc zostaną warunki równej konkurencji pomiędzy sprzedawcami sprzedającymi swoje towary i usługi w sposób tradycyjny, a sprzedawcami działającymi za pomocą platform cyfrowych, a także pomiędzy sprzedawcami rzetelnie płacącymi podatki, a sprzedawcami do tej pory uchylającymi się od opodatkowania.”
Wprowadzenie obowiązku raportowego platform sprzedażowych, ma więc na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie sprzedaży internetowych i ułatwienie organom podatkowym identyfikacji osób, które potencjalnie powinny zapłacić podatek. Wyłączenie związane z ilością i kwotą transakcji, jest natomiast ustępstwem przewidzianym wobec okazjonalnej sprzedaży dotyczącej najczęściej rzeczy prywatnych, która raczej (o ile spełnione są niżej wymienione kryteria ustawowe) nie rodzi obowiązku podatkowego.
Kiedy zatem należy zapłacić podatek od sprzedaży internetowej?
W celu ustalenia w jakich przypadkach, sprzedaż internetowa, powoduje po stronie sprzedającego, powstanie obowiązku podatkowego – w pierwszej kolejności – należy odróżnić sprzedaż dokonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od sprzedaży rzeczy prywatnych, która nie spełnia cech działalności gospodarczej.
W tym pierwszym przypadku – sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Za działalność gospodarczą,może zostać uznana przez organy podatkowe działalność polegająca na sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem cyfrowych platform sprzedażowych, jeżeli jest ona zorganizowana, dokonywana w celu zarobkowym, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Z podatku VAT, zwolnieni są jednak podatnicy, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w roku podatkowym, kwoty 200 tys. zł. Dokonywanie takich transakcji, wiąże się jednak, z koniecznością rejestracji działalności gospodarczej, chyba, że osiągany przychód nie przekracza limitów przewidzianych dla tzw. działalności nierejestrowanej.
W telegraficznym skrócie: Działalność nierejestrowana (in. nierejestrowa lub nieewidencjonowana) to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga wpisu do CEIDG. Nawet, jeżeli posiada ona wszystkie kluczowe cechy działalności gospodarczej (tj. jest zorganizowana, dokonywana w celu zarobkowym, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły), to wyjątkowo nie jest ona traktowana jako działalność gospodarcza, o ile uzyskane przychody nie przekroczą w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę (od lipca 2024 r. – 3225 zł), a prowadząca ją osoba, w okresie ostatnich 60 miesięcy (tj. 5 lat) nie wykonywała działalności gospodarczej.
Jeżeli w jakimś miesiącu prowadzenia działalności nierejestrowanej, dojdzie jednak do przekroczenia ww. miesięcznego limitu przychodu – działalność taka, z mocy prawa, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie, staje się działalnością gospodarczą. Od momentu przekroczenia – należy wówczas, w terminie 7 dni, zarejestrować działalność w CEIDG.
Jeżeli zatem sprzedaż dokonywana za pośrednictwem cyfrowych platform sprzedażowych spełnia kryteria działalności nierejestrowanej – nie podlega ona obowiązkowi uiszczenia podatku VAT (chyba, że sprzedawane są towary wymagające rejestracji do VAT już od pierwszej sprzedaży), a przychody z takiej działalności rozliczane są w zeznaniu rocznym PIT-36, według skali podatkowej.
W przypadku sprzedaży rzeczy prywatnych za pośrednictwem takich platform jak Allegro, Olx czy Vinted (jeżeli sprzedaż ta nie posiada cech działalności gospodarczej) – obowiązek zapłaty podatku dochodowego powstanie natomiast przede wszystkim w przypadku dokonywania odpłatnego zbycia jakiejś rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nabyło się tę rzecz, jeżeli sprzedaje się ją po cenie wyższej od ceny zakupu. W takiej sytuacji – dochód ze sprzedaży tej rzeczy, również powinien zostać uwzględniony w zeznaniu rocznym PIT-36.
Sprzedaż prywatnych rzeczy za pośrednictwem cyfrowych platform sprzedażowych, nie będzie zatem podlegać opodatkowaniu, jeżeli:
ma charakter incydentalny, niezaplanowany i sporadyczny – tzn. nie można przypisać jej cech działalności gospodarczej,
sprzedawana rzecz została nabyta w celach osobistych i do realizacji własnych potrzeb, a nie w celach dalszej odsprzedaży oraz
od nabycia rzeczy upłynęło minimum pół roku (licząc od końca miesiąca, w którym nabyło się daną rzecz).
Podatnikowi, który uchyla się od opodatkowania, nie ujawniając właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składając deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie – grozi kara grzywny w wysokości do 720 stawek dziennych (których ostateczną liczbę i wysokość, która jednak nie może być niższa od 1/30 minimalnego wynagrodzenia za pracę, ani przekraczać jego 400-krotności, ustala sąd), kara pozbawienia wolności albo obie te kary łącznie. Nierozliczenie się z podatku VAT lub odpowiednio – podatku dochodowego od sprzedaży internetowych, o których administracja podatkowa poweźmie informację w związku z otrzymaniem raportu na temat dokonanych sprzedaży od operatora cyfrowej platformy sprzedażowej – w zależności od okoliczności danej sprawy, może oczywiście wiązać się z powyższą sankcją.
Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach
1 raport Santander Consumer Bank „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”, luty 2024 r.
2 Instytut Badań Pollster, Dyrektywa DAC7, Badanie zrealizowane w dniach 8-9.03.2024 r. (https://pollster.pl/media/dyrektywa-dac7)
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 879)
Ustawa z dnia 9.03.2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 241)
Dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 104 z 25.03.2021 r.)
Ustawa z dnia 6.03.2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 236)
Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361)
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226)
Ustawa z dnia 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 628)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.