Jaką stawkę ryczałtu należy zastosować dla opodatkowania wynagrodzenia dyrektora przedszkola, które to wynagrodzenie zostało pokryte dotacją oświatową?
REKLAMA
REKLAMA
Wynagrodzenie za funkcję dyrektora pokrywane jest środkami z dotacji oświatowej
Podatniczka złożyła wniosek, który dotyczył opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, wynikających z prowadzenia niepublicznego przedszkola oraz otrzymywanego wynagrodzenia za pełnienie funkcji dyrektora tej placówki. Przychody te generowane są z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, wynagrodzenie za funkcję dyrektora pokrywane było środkami z dotacji oświatowej.
REKLAMA
REKLAMA
Wnioskodawczyni zapytała, czy w kontekście otrzymywanego wynagrodzenia za funkcję dyrektora przedszkola, pokrytego środkami z dotacji oświatowej, należy zastosować stawkę ryczałtu podatkowego w wysokości 3%, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W uzasadnieniu swojego stanowiska kobieta argumentowała, że dotacja otrzymana na wynagrodzenie za pełnienie funkcji dyrektora stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie z ustawą, stawka ryczałtu od takiej dotacji wynosi 3%.
Jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej
REKLAMA
Organ podatkowy odpowiedział, że dotacja otrzymana przez osobę prowadzącą niepubliczne przedszkole, częściowo jako wynagrodzenie za funkcję dyrektora, jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Została zaklasyfikowana nie jako przychód ze świadczenia usług przedszkolnych, ale jako przychód z działalności gospodarczej. W związku z tym, organ zastosował stawkę 3% dla tej części dotacji, która nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, zgodnie z odpowiednimi przepisami.
Uzasadnienie organu podatkowego skupiało się na prawnej podstawie opodatkowania, kwalifikacji dotacji jako przychodu z działalności gospodarczej, stawce opodatkowania oraz warunkach stosowania stawki podatkowej. Stanowisko to jest uzasadnione przepisami prawa podatkowego oraz obowiązującym orzecznictwem, co wskazuje na prawidłową interpretację organu podatkowego w kontekście opodatkowania dotacji otrzymanej na wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola.
"W świetle powyższego, dotacja w części przeznaczonej na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w postaci przedszkola i pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki, stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT. Niewątpliwie, przedmiotowa dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola, dzięki czemu możliwe jest zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT. Nie jest zatem przychodem ze świadczenia usług przedszkolnych, czyli przychodem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o PIT.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z wniosku – prowadzi Pani Niepubliczne Przedszkole i jednocześnie pełni funkcję dyrektora, to do uzyskiwanych przez Panią przychodów z dotacji oświatowej w części dotyczącej wynagrodzenia za pełnienie funkcji dyrektora (tj. w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 ustawy o ryczałcie, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu wynosi 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne." - wskazał Dyrektor KIS.
Podsumowanie
Interpretacja organu podatkowego wydaje się być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego oraz orzecznictwem. Zastosowanie stawki ryczałtu 3% do części dotacji na wynagrodzenie dyrektora przedszkola odzwierciedla obecną praktykę podatkową i uwzględnia specyfikę prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze oświaty. Dlatego stanowisko to można uznać za prawidłowe i rzetelnie uzasadnione.
Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.