Czy w przypadku sprzedaży online konieczne jest wysyłanie paragonu fiskalnego, jeśli klient otrzymuje fakturę elektroniczną?
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedaż online a obowiązek wysyłania klientom paragonu fiskalnego
Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonuje sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego. Całość sprzedaży dokonywana poprzez sklep internetowy rejestrowana jest za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w siedzibie spółki. Firma korzysta z kas z elektronicznym zapisem kopii w pamięci i nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas przewidzianego dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym. Zakupione przez klienta towary są wysyłane bezpośrednio z magazynu firmy kurierskiej. Z uwagi na to, iż towar wydawany jest z magazynu kontrahenta, brak jest możliwości wydruku i przekazania paragonów razem z towarem. Spółka nie wydaje paragonów klientom, tj. nie są one fizycznie wysyłane np. razem z towarami. Firma wystawia oraz przesyła klientom dokonującym zakupów w sklepie internetowym faktury elektroniczne, zgodnie z postanowieniami regulaminu strony internetowej. Jednocześnie, przechowuje wystawiane w postaci elektronicznej faktury oraz paragony. W celu realizacji zamówienia w sklepie internetowym, klient każdorazowo zobowiązany jest do zaakceptowania udostępnianego przez spółkę regulaminu sklepu internetowego. Jednocześnie bez zaakceptowania regulaminu klient nie ma możliwości dokonania zakupów w sklepie internetowym.
REKLAMA
REKLAMA
Wątpliwości spółki dotyczą kwestii czy w przypadku sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego, ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz w przypadku, gdy sklep przesyła klientom wyłącznie faktury elektroniczne w sposób przewidziany regulaminem, spółka jest zobowiązana do wydawania kupującym również paragonów fiskalnych.
Firma argumentowała, że w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania klientom wyłącznie faktur elektronicznych w sposób przewidziany regulaminem, spółka nie jest zobowiązana do wydawania klientom również paragonów fiskalnych.
Spółka ma prawo wystawić i wydać klientowi tylko fakturę elektroniczną
REKLAMA
Dyrektor KIS stwierdził, że skoro akceptacja regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to spółka ma prawo do wystawienia faktury elektronicznej oraz wydania klientowi wyłącznie faktury elektronicznej zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji. Jednocześnie organ podatkowy wskazał, że firma ma obowiązek zostawić w dokumentacji paragon fiskalny dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę np. nr faktury oraz datę wystawienia.
"Zatem wysłanie ww. faktury elektronicznej w opisany powyżej sposób np. na wskazany przez nabywcę adres e-mail, poprzez udostępnienie pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub poprzez udostępnienie na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze sklepu internetowego, zgodnie z żądaniem Nabywcy oznacza, że dokument został Klientowi – osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - udostępniony (wydany) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę Nabywcy" - podsumował organ.
Interpretacja KIS wskazuje, że w przypadku sprzedaży online, gdy klient wyraził zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej, firma nie jest zobowiązana do dodatkowego wysyłania paragonu fiskalnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.