REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT w ramach projektu e-usług publicznych?

VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor KIS potwierdził, że Gmina realizując projekt, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, tj. nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, powstałego w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ani prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

E-usługi publiczne, efektywność e-administracji oraz informatyzacja urzędu

Pewna Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu, mającego na celu rozwiązanie problemów związanych z e-usługami publicznymi, efektywnością e-administracji oraz informatyzacją urzędu. W ramach projektu Gmina zrealizowała szereg zadań, takich jak modernizacja systemów informatycznych, rozbudowa serwerowni, zakup oprogramowania oraz szkolenia w zakresie bezpieczeństwa urządzeń. Wszystkie prace związane z projektem mają zostać zakończone do określonej daty, a Gmina będzie odpowiedzialna za utrzymanie powstałej infrastruktury.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca wskazał, że wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina z tytułu realizacji projektu nie będzie uzyskiwać żadnych korzyści majątkowych.

W związku z tym, Gmina zapytała: Czy Gmina realizując projekt, ma możliwość odzyskania podatku VAT i czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstałego w ramach realizacji przedmiotowego projektu?

Brak możliwości odzyskania podatku VAT

Według Dyrektora KIS, Gmina realizując projekt nie ma możliwości odzyskania podatku VAT ani skorzystania z odliczenia podatku naliczonego. Organ powołuje się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzając, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. 

REKLAMA

Ponadto, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne o charakterze gminnym nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, organy władzy publicznej nie są uznawane za podatników podatku VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy." - wskazał organ. 

Podsumowanie

Wynika z interpretacji, że Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT ani skorzystać z odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu. Organ uznał, że zakupy towarów i usług w ramach projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Dla Gminy oznacza to, że nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT. 

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.408.2023.1.DS

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatki
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedajesz prywatną rzecz (np. samochód, wózek dziecięcy, telefon, mebel albo nawet jakiś element odzieży) przed upływem 6 miesięcy od jej zakupu? Musisz zapłacić podatek, jeżeli na tym zarobiłeś!

Nie każdy ma świadomość, że incydentalna sprzedaż prywatnej rzeczy może wiązać się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego. Sytuacja jeszcze bardziej komplikuje się, jeżeli jest to sprzedaż samochodu wykupionego wcześniej do majątku prywatnego z leasingu operacyjnego. Obowiązki te, każdy powinien jednak znać, a tym bardziej teraz – kiedy już niebawem, o wielu z takich transakcjach, organy podatkowe dowiedzą się w związku z raportami, które będą do nich rokrocznie składać cyfrowe platformy sprzedażowe. 

Sprzedajesz na internetowych platformach sprzedażowych (takich jak Allegro, Olx czy Vinted)? Uważaj, bo możesz być zobowiązany do zapłaty podatku, a fiskus niebawem się o tym dowie

1 lipca 2024 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, która implementuje do polskiego porządku prawnego tzw. dyrektywę DAC7 i nakłada na cyfrowe platformy sprzedażowe (takie jak Allegro, Olx czy Vinted) obowiązek corocznego raportowania do szefa Krajowej Administracji Skarbowej na temat sprzedawców aktywnych na tych platformach. O jakich transakcjach internetowych już niebawem dowiedzą się organy podatkowe oraz czy sprzedając przez internet prywatne rzeczy – należy liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku i kontroli podatkowej w tym zakresie? 

Czy wydatki na festyn mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w ramach polityki CSR?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że wydatki poniesione na organizację festynu nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów jako element polityki CSR, ponieważ z wniosku nie wynika, aby spółka prowadziła taką formalną politykę. Samo powołanie się na społeczną odpowiedzialność biznesu nie jest wystarczające do uznania tych wydatków za koszty podatkowe.

Czy przesłanie faktury elektronicznej przez aplikację mobilną jest równoznaczne z jej wydaniem nabywcy?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że przesyłanie faktury elektronicznej w formacie PDF przez aplikację mobilną na adres e-mail nabywcy, który wyraził na to zgodę, jest równoznaczne z jej wydaniem. Taka forma dostarczenia dokumentu spełnia wymogi prawne określone w ustawie o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Czy wydatki na gadżety reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że wydatki na zakup gadżetów reklamowych, przekazywanych nieodpłatnie odbiorcom, mogą zostać uznane za koszty reklamowe. Takie wydatki mogą być zaliczone do pośrednich kosztów uzyskania przychodów, potrącalnych w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy darowizna miejsca postojowego od siostry jest zwolniona z opodatkowania?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że darowizna miejsca postojowego od siostry, pochodzącego z majątku wspólnego małżonków, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. W związku z tym, obdarowany nie jest zobowiązany do zgłoszenia tego nabycia do urzędu skarbowego, pod warunkiem, że darowizna zostanie udokumentowana aktem notarialnym.

Czy usługi świadczone w aptece w zakresie opieki farmaceutycznej są zwolnione od podatku VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że usługi świadczone w aptekach, takie jak szczepienia, konsultacje, przeglądy lekowe, indywidualne plany opieki, badania diagnostyczne i wystawianie recept, są zwolnione od podatku VAT. Zwolnienie to przysługuje, ponieważ usługi te są świadczone przez osoby wykonujące zawód medyczny i mają na celu profilaktykę oraz poprawę zdrowia pacjentów.

Czy korzystanie z samochodu służbowego przez prezesa zarządu podlega opodatkowaniu?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że przekazanie samochodu służbowego prezesowi zarządu do użytku, w tym w celu dojazdu z miejsca zamieszkania do pracy, nie generuje przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

Czy brak pełnych danych darczyńcy uniemożliwia opodatkowanie darowizny?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że nie jest przeszkodą opodatkowania to, że osoba obdarowana nie jest w stanie zweryfikować wszystkich danych darczyńcy. Istotny jest fakt otrzymania od konkretnej osoby (znanej z imienia i nazwiska) darowizny, która przekracza kwotę wolną od opodatkowania, a więc darowizny, którą należy opodatkować i wykazać w zeznaniu SD-3.

Czy otrzymanie kodu rabatowego powoduje powstanie przychodu podatkowego?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że otrzymanie lub realizacja kodu rabatowego przez klientów nie powoduje powstania przychodu podatkowego. Oznacza to, że w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, takie zdarzenia są neutralne podatkowo i nie generują obowiązku wystawienia PIT-11 ani pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

REKLAMA