Zasady wydawania interpretacji podatkowych według Ordynacji podatkowej
REKLAMA
REKLAMA
- Art. 14a - [Interpretacje podatkowe ogólne. Objaśnienia podatkowe] - Ordynacja podatkowa
- Art. 14b - [Interpretacje podatkowe indywidualne] - Ordynacja podatkowa
- Art. 14c - [Treść interpretacji podatkowej indywidualnej] - Ordynacja podatkowa
- Art. 14d - [Termin wydania interpretacji podatkowej indywidualnej] - Ordynacja podatkowa
- Art. 14da [Zmiana z urzędu interpretacji ogólnej lub objaśnienia podatkowego]
- Art. 14e - [Zmiana, uchylenie, stwierdzenie wygaśnięcia indywidualnej interpretacji podatkowej] - Ordynacja podatkowa
- Art. 14f - [Opłata od interpretacji podatkowej indywidualnej] - Ordynacja podatkowa
Art. 14a - [Interpretacje podatkowe ogólne. Objaśnienia podatkowe] - Ordynacja podatkowa
Artykuł 14a Ordynacji podatkowej dotyczy interpretacji podatkowych ogólnych oraz objaśnień podatkowych. Przepisy tu zawarte wskazują na następujące zagadnienia:
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, poprzez dokonywanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne) oraz wydawanie z urzędu ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego (objaśnienia podatkowe).
- Interpretacja ogólna powinna zawierać opis zagadnienia, w związku z którym jest dokonywana interpretacja przepisów prawa podatkowego, oraz wyjaśnienie zakresu oraz sposobu stosowania interpretowanych przepisów prawa podatkowego do opisanego zagadnienia wraz z uzasadnieniem prawnym.
- Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania interpretacji ogólnej, w szczególności przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej oraz wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych pozostawia wniosek o wydanie interpretacji ogólnej bez rozpatrzenia, jeżeli nie są spełnione warunki, o których mowa w § 2 i 3, lub wniosek nie spełnia innych wymogów określonych przepisami prawa, lub przedstawione we wniosku zagadnienie jest przedmiotem interpretacji ogólnej i stan prawny nie uległ w tym zakresie zmianie.
- Opłata podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku wydania interpretacji ogólnej. Zwrot opłaty następuje w terminie 7 dni od dnia opublikowania interpretacji ogólnej.
Art. 14b - [Interpretacje podatkowe indywidualne] - Ordynacja podatkowa
Artykuł 14b Ordynacji podatkowej dotyczy wydawania interpretacji podatkowych indywidualnych, dotyczy m.in. poniższych uregulowań prawnych:
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje interpretację przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie (interpretację indywidualną).
- Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.
- Wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
- Nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego albo uzgodniona w porozumieniu podatkowym.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w § 1, który zawiera dane identyfikujące wnioskodawcę oraz dane wskazane w § 2-5, a także sposób uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 14f.
Art. 14c - [Treść interpretacji podatkowej indywidualnej] - Ordynacja podatkowa
Zgodnie z § 1 art. 14c, interpretacja indywidualna musi zawierać wyczerpujący opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, a także ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Ustawodawca dopuszcza jednak możliwość odstąpienia od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
§ 2 mówi, że w przypadku negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy, interpretacja indywidualna powinna zawierać wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym.
Zgodnie z § 3, interpretacja indywidualna powinna zawierać pouczenie o treści art. 14na, który dotyczy skutków prawnych interpretacji indywidualnej, oraz o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Art. 14d - [Termin wydania interpretacji podatkowej indywidualnej] - Ordynacja podatkowa
Artykuł 14d Ordynacji podatkowej dotyczy terminu wydania interpretacji podatkowej indywidualnej.
Zgodnie z § 1, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4.
§ 2 mówi, że w przypadku doręczenia interpretacji indywidualnej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, interpretację indywidualną uważa się za wydaną z zachowaniem terminu, o którym mowa w § 1, jeżeli dowód wysłania, o którym mowa w art. 40 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, został wystawiony przed upływem tego terminu.
Zgodnie z § 3, wnioskodawca może w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. Informację przekazuje się niezwłocznie, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił z tym żądaniem przed wydaniem interpretacji indywidualnej - nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania tej interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w sprawie.
Art. 14da [Zmiana z urzędu interpretacji ogólnej lub objaśnienia podatkowego]
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub objaśnienia podatkowe, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Art. 14e - [Zmiana, uchylenie, stwierdzenie wygaśnięcia indywidualnej interpretacji podatkowej] - Ordynacja podatkowa
Artykuł 14e Ordynacji podatkowej dotyczy zmiany, uchylenia i stwierdzenia wygaśnięcia indywidualnej interpretacji podatkowej.
Zgodnie z § 1, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Może także uchylić wydaną interpretację indywidualną i umorzyć postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli w dniu jej wydania istniały przesłanki odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Może również uchylić wydaną interpretację indywidualną z uwagi na wystąpienie przesłanki wymienionej w art. 14b § 5b i odmówić, w drodze postanowienia, na które służy zażalenie, wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z § 1a, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Może także stwierdzić wygaśniecie interpretacji indywidualnej, jeżeli jest ona niezgodna z interpretacją ogólną wydaną w takim samym stanie prawnym. Może również uchylić wydaną interpretację indywidualną i wydać postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a. Może zmienić postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a, w przypadku zmiany interpretacji ogólnej wskazanej w tym postanowieniu. Może także uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a, jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe nie odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem wskazanej w postanowieniu interpretacji ogólnej, i rozpatruje wniosek o interpretację indywidualną.
Zgodnie z § 2, zmiana interpretacji indywidualnej następuje w odniesieniu do opisanego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, na podstawie którego wydana została zmieniona interpretacja.
Zgodnie z § 3, uchylenie lub stwierdzenie wygaśnięcia interpretacji indywidualnej oraz zmiana lub uchylenie postanowienia, o którym mowa w art. 14b § 5a, następuje w formie postanowienia, na które służy zażalenie.
Zgodnie z § 4, zmianę interpretacji indywidualnej oraz postanowienia, o których mowa w § 3, doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie zostały wydane interpretacja indywidualna lub postanowienie, albo jego następcy prawnemu.
Zgodnie z § 5, stwierdzając wygaśniecie interpretacji indywidualnej, w postanowieniu wskazuje się oznaczenie interpretacji ogólnej wraz z podaniem miejsca jej publikacji.
Art. 14f - [Opłata od interpretacji podatkowej indywidualnej] - Ordynacja podatkowa
Artykuł 14f Ordynacji podatkowej dotyczy opłaty za wydanie interpretacji podatkowej indywidualnej.
Zgodnie z § 1, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 2 mówi, że w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z § 2a, zwrot nienależnej opłaty następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji.
§ 2b mówi, że opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku: 1) wycofania wniosku - w całości; 2) wycofania części wniosku w odniesieniu do przedstawionego w nim odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - w odpowiedniej części; 3) uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
Zgodnie z § 3, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej stanowi dochód budżetu państwa.
Zobacz treść ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Podsumowując, Ordynacja podatkowa zawiera szczegółowe przepisy dotyczące procesu wydawania interpretacji podatkowych. Te przepisy mają na celu zapewnienie, że podatnicy mają jasne i zrozumiałe wytyczne dotyczące stosowania prawa podatkowego do ich konkretnych sytuacji, a także gwarantują przejrzystość i sprawiedliwość procesu interpretacji podatkowej.
Zachęcamy do korzystania z nowego serwisu: Interpretacje.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.