REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy bon na szczepienie ustanowiony przez radę gminy podlega opodatkowaniu PIT?

szczepienie szczepionka
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził, że bon na szczepienie ustanowiony przez radę gminy nie generuje przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu PIT.

Bon na szczepienie ustanowiony przez radę gminy a PIT

Gmina A. wykonuje swoje obowiązki związane z zapewnieniem równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jednym z zadań gminy jest opracowywanie i realizacja programów zdrowotnych oraz inicjowanie działań promujących zdrowie mieszkańców gminy. Rada Gminy A. przyjęła Gminny Program Profilaktyki i Promocji Zdrowia na lata 2022-2025, który zakłada m.in. promocję zdrowego stylu życia, zwiększenie aktywności fizycznej i poprawę sposobu żywienia mieszkańców oraz zapobieganie chorobom. Wydano również uchwałę ustanawiającą bon na szczepienie jako środek wspierający szczepienia w gminie. Bon ten ma na celu zrefundowanie wydatków na szczepienia w ramach profilaktyki zdrowotnej i będzie dostępny dla mieszkańców gminy, którzy zdecydują się na szczepienia. Przedmiotowy bon będzie służyć do pokrycia kosztów szczepienia i będzie stanowił formę wsparcia dla mieszkańców dbających o swoje zdrowie.

REKLAMA

W związku z tym do organu podatkowego zostało złożone pytanie, czy bon na szczepienie ustanowiony przez radę gminy podlega opodatkowaniu PIT.

Urząd był zdania, że wartość bonu na szczepienia nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a w związku z wydaniem tego bonu na gminie nie ciąży obowiązek sporządzania informacji, o których mowa w art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

Bon na szczepienie nie podlega opodatkowaniu PIT

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe i potwierdził, że bon na szczepienie ustanowiony przez radę gminy nie podlega opodatkowaniu PIT.

KIS wskazała w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Mając na uwadze opis zdarzenia, skoro uchwała Rady Gminy w sprawie wprowadzenia w Gminie A bonu na szczepienie (...) jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie Gminy A, to normy w niej zawarte adresowane są do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki. Tym samym na wszystkie osoby (...), które zamieszkują na terenie gminy A i zostaną zaszczepione refundowaną szczepionką (...) przysługuje przewidziane w tej uchwale wsparcie finansowe w postaci bonu na szczepienia. W celu uzyskania ww. wsparcia (...) powinien złożyć poprawnie wypełniony wniosek o przyznanie bonu".

Organ podatkowy zauważył, że bon na szczepienie wprowadzony przez gminę ma charakter powszechnie obowiązujący i jest dostępny dla wszystkich mieszkańców gminy, którzy spełniają określone warunki. Bon ten ma na celu zrefundowanie wydatków na szczepienie i nie jest przyznawany indywidualnie. W związku z tym organ stwierdził, że świadczenie to nie generuje przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Ponadto, KIS powołała się również na przepisy dotyczące informacji, które są obowiązkowe w przypadku niektórych przychodów. Jednakże, w przypadku bonu na szczepienie, nie ma obowiązku sporządzania takiej informacji.

"Wobec tego, świadczenia w postaci bonu na szczepienia (...) (którego celem jest zrefundowanie wydatków poniesionych przez (...) na ww. szczepienia) nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Gminie A nie ciąży obowiązek sporządzania informacji, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych" - podsumował organ.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.664.2023.1.AS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Podatki
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla seniorów – w jaki sposób można z niej skorzystać w 2025 r.? [zerowy podatek dla seniorów 2025]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r.

Szopy na opał czy rowery uszczuplą portfele Polaków bardziej niż 100-metrowe domy. W sprawie kuriozalnych stawek podatku interweniuje RPO

Stawki podatku od nieruchomości ustalane są rokrocznie jednostki samorządu terytorialnego, jednak nie mogą być one wyższe od stawek maksymalnych, ustalonych na danych rok przez Ministra Finansów. W praktyce – najczęściej – stanowią one równowartość ww. stawek maksymalnych. Zgodnie z nimi natomiast – stawka podatku od nieruchomości od szopy ogrodowej, jest niemal 10-krotnie wyższa od stawki podatku za budynek mieszkalny. Oznacza to, że właściciel 20-metrowej szopy na opał, zapłaci od niej wyższy podatek niż ten, który jest zobowiązany uiścić od 100-metrowego domu.

Jak rozliczyć PIT? Ulga na działalność badawczo-rozwojową lub na stworzenie prototypu

Twoja firma inwestowała w ubiegłym roku w działalność badawczo-rozwojową albo wydała niemało środków na wprowadzenie na rynek nowego produktu? Jeżeli tak, to warto w zeznaniu rocznym PIT poinformować fiskusa o tych pracach i uzyskać z tego tytułu ulgę w podatku dochodowym.

Do kiedy można się rozliczyć w Niemczech w 2025 roku?

Szczegółowo terminy związane z rozliczeniem podatku za rok 2024 w Niemczech, które należy wziąć pod uwagę opisaliśmy poniżej, najważniejszym jednak jest ten dla osób mających obowiązek rozliczenia - upływający 31.07.2025 - dowiedz się więcej na jego temat.

REKLAMA

Sprzedajesz prywatną rzecz (np. samochód, wózek dziecięcy, telefon, mebel albo nawet jakiś element odzieży) przed upływem 6 miesięcy od jej zakupu? Musisz zapłacić podatek, jeżeli na tym zarobiłeś!

Nie każdy ma świadomość, że incydentalna sprzedaż prywatnej rzeczy może wiązać się z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego. Sytuacja jeszcze bardziej komplikuje się, jeżeli jest to sprzedaż samochodu wykupionego wcześniej do majątku prywatnego z leasingu operacyjnego. Obowiązki te, każdy powinien jednak znać, a tym bardziej teraz – kiedy już niebawem, o wielu z takich transakcjach, organy podatkowe dowiedzą się w związku z raportami, które będą do nich rokrocznie składać cyfrowe platformy sprzedażowe. 

Sprzedajesz na internetowych platformach sprzedażowych (takich jak Allegro, Olx czy Vinted)? Uważaj, bo możesz być zobowiązany do zapłaty podatku, a fiskus niebawem się o tym dowie

1 lipca 2024 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, która implementuje do polskiego porządku prawnego tzw. dyrektywę DAC7 i nakłada na cyfrowe platformy sprzedażowe (takie jak Allegro, Olx czy Vinted) obowiązek corocznego raportowania do szefa Krajowej Administracji Skarbowej na temat sprzedawców aktywnych na tych platformach. O jakich transakcjach internetowych już niebawem dowiedzą się organy podatkowe oraz czy sprzedając przez internet prywatne rzeczy – należy liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku i kontroli podatkowej w tym zakresie? 

Czy wydatki na festyn mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w ramach polityki CSR?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że wydatki poniesione na organizację festynu nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów jako element polityki CSR, ponieważ z wniosku nie wynika, aby spółka prowadziła taką formalną politykę. Samo powołanie się na społeczną odpowiedzialność biznesu nie jest wystarczające do uznania tych wydatków za koszty podatkowe.

Czy przesłanie faktury elektronicznej przez aplikację mobilną jest równoznaczne z jej wydaniem nabywcy?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że przesyłanie faktury elektronicznej w formacie PDF przez aplikację mobilną na adres e-mail nabywcy, który wyraził na to zgodę, jest równoznaczne z jej wydaniem. Taka forma dostarczenia dokumentu spełnia wymogi prawne określone w ustawie o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Czy wydatki na gadżety reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że wydatki na zakup gadżetów reklamowych, przekazywanych nieodpłatnie odbiorcom, mogą zostać uznane za koszty reklamowe. Takie wydatki mogą być zaliczone do pośrednich kosztów uzyskania przychodów, potrącalnych w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy darowizna miejsca postojowego od siostry jest zwolniona z opodatkowania?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że darowizna miejsca postojowego od siostry, pochodzącego z majątku wspólnego małżonków, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. W związku z tym, obdarowany nie jest zobowiązany do zgłoszenia tego nabycia do urzędu skarbowego, pod warunkiem, że darowizna zostanie udokumentowana aktem notarialnym.

REKLAMA