Czy podatnik może skorzystać z ulgi na prace konserwatorskie i restauratorskie na nieruchomościach zabytkowych?
REKLAMA
REKLAMA
- Prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlanych, a prawo do ulgi
- Zabytek musi być wpisany do rejestru zabytków
- Podsumowanie
Prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlanych, a prawo do ulgi
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2002 r., głównie w zakresie usług wspomagających produkcję roślinną. Zdobył nieruchomość rolną w miejscowości A w 2021 r., która zawiera zabytkowy park dworski i inne budynki. Nieruchomość nie jest wpisana do rejestru zabytków, ale park dworski jest wpisany. Planuje realizację prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych na tej nieruchomości w latach 2023/2024/2025, które zostaną udokumentowane, a wydatki nie będą odliczone ani dofinansowane.
REKLAMA
REKLAMA
Wnioskodawca chciał dowiedzieć się, czy jest możliwe odliczenie 50% udokumentowanych wydatków z tytułu prac przy zabytku, opierając się na przepisie art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym oraz w jakim zakresie i okresie przysługiwałoby prawo do skorzystania z takiego odliczenia, zakładając pozytywną odpowiedź na pierwsze pytanie.
Wnioskodawca, opierając się na artykule ustawy, był przekonany, że posiada prawo do skorzystania z ulgi, odliczając 50% wydatków poniesionych na prace przy zabytku, uwzględniając fakt, że będą one odpowiednio udokumentowane, a inwestycja nie będzie dofinansowywana z innych źródeł.
Zabytek musi być wpisany do rejestru zabytków
REKLAMA
Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe. Organ podatkowy wskazał na przepisy art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które precyzyjnie określają warunki oraz sposób odliczenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym. Znaczenie ma tu, między innymi, posiadanie odpowiednich zaświadczeń, moment wystawienia faktury oraz fakt, czy wydatki te zostały sfinansowane czy dofinansowane. Jednym z istotnych wymogów jest bycie właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, na którym prowadzone są prace, oraz posiadanie pozwolenia od wojewódzkiego konserwatora zabytków. W tej sprawie wnioskodawca jest właścicielem jedynie jednej nieruchomości, tj Parku dworskiego, która jest wpisana jako zabytek. Pozostała część nie jest objęta rejestrem.
"Analizując Pana wniosek w kontekście możliwości zastosowania omawianej ulgi zauważyć trzeba jednak, że we wniosku wskazał Pan, że nie cała nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków, tj. do rejestru zabytków wpisany jest jedynie Park dworski co potwierdza decyzja wydana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Dwór i zabudowania gospodarcze nie są jednak wpisane do rejestru zabytków.
Tymczasem z wniosku wynika, że przedmiotowe prace dotyczą budynków gospodarczych oraz budynku dworu.
Biorąc zatem pod uwagę brzmienie art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym prace restauratorskie, konserwatorskie oraz budowlane muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków - nie będzie mieć Pan możliwości zastosowania omawianej ulgi, z uwagi na brak spełnienia tej przesłanki odnośnie planowanych prac. Nie zostaną one bowiem przeprowadzone przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków." - wskazał organ.
Podsumowanie
Interpretacja Dyrektora KIS nie jest korzystna dla podatnika. Z jej treści wynika, że prace dotyczą budynków gospodarczych oraz budynku dworu. Z kolei do rejestru zabytków wpisany jest jedynie Park dworski. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do ulgi, ponieważ pranie nie zostaną przeprowadzone przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.