Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy nabyciu bonu rezerwacyjnego - interpretacja KIS
REKLAMA
REKLAMA
Stan faktyczny
Spółka cywilna prowadząca działalność gastronomiczną w dwóch lokalach oferuje swoim klientom możliwość rezerwacji stolików poprzez nabycie bonu rezerwacyjnego. Klienci wpłacają na rachunek bankowy spółki ustaloną kwotę ryczałtową na usługi gastronomiczne, które mogą zostać zmienione za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy. Bon rezerwacyjny jest realizowany jednorazowo i stanowi zapłatę na poczet przyszłej usługi.
REKLAMA
Stanowisko oraz pytanie wnioskodawcy
REKLAMA
Wnioskodawca uważa, że obowiązek podatkowy VAT powstaje dopiero w momencie realizacji rezerwacji - wykorzystania bonu rezerwacyjnego przez konkretnego klienta. Wnioskodawca argumentuje, że wpłata za bon rezerwacyjny jest dokonywana na poczet nieskonkretyzowanej transakcji, a otrzymanie takich płatności nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w VAT.
W związku ze swoim stanowiskiem, wnioskodawca zdecydował się zadać pytanie, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT - czy w momencie zapłaty rezerwacji/nabycia bonu rezerwacyjnego, czy dopiero w momencie realizacji rezerwacji/wykorzystania bonu rezerwacyjnego przez konkretnego klienta?
Stanowisko KIS
Krajowa Informacja Skarbowa zgodziła się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Zgodnie z interpretacją, obowiązek podatkowy powstaje w momencie faktycznej dostawy towaru lub wykonania usługi, do których uprawnia dany bon. Innymi słowy, obowiązek rozpoznania podatku VAT powstaje w momencie skorzystania z danego bonu, a więc w momencie faktycznej dostawy towarów czy wykonania usług, do których uprawnia dany bon, dopiero wówczas zaistnieje możliwość określenia wysokości podatku należnego.
Podsumowanie
Z przedstawionej interpretacji indywidualnej wynika, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje dopiero w momencie realizacji rezerwacji, a nie w momencie nabycia bonu rezerwacyjnego. To oznacza, że podatek VAT jest naliczany w momencie, gdy klient faktycznie korzysta z usługi, a nie w momencie, gdy dokonuje płatności za bon rezerwacyjny. Jest to istotne dla podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną, które oferują swoim klientom możliwość rezerwacji stolików za pomocą bonów rezerwacyjnych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.