Czy przychody z tworzenia gier komputerowych mogą być uznane za działalność twórczą?
REKLAMA
REKLAMA
Opis Stanu Faktycznego:
Spółka działająca w branży gier komputerowych na platformy mobilne i PC zatrudnia pracowników na umowę o pracę, aby tworzyli oprogramowanie, grafikę oraz dokumentacje techniczną. Utwory te mają charakter oryginalny i są chronione prawem autorskim.
REKLAMA
Wnioskodawca zadał pytania dotyczące kwalifikacji przychodów z tytułu przenoszenia na spółkę autorskich praw majątkowych do różnych rodzajów utworów stworzonych przez pracowników: programistów, grafików, projektantów dźwięku i projektantów gier.
Wnioskodawca twierdził, że wynagrodzenie za przenoszenie praw autorskich powinno być traktowane jako przychody z działalności twórczej, ponieważ prace te spełniają kryteria dzieł artystycznych i korzystać powinny z 50% kosztów uzyskania przychodu na podstawie ustawy o PIT oraz ogólnych interpretacji prawa autorskiego.
Stanowisko Organu Podatkowego:
REKLAMA
Dyrektor KIS stwierdził, że tylko przychody z przenoszenia praw do utworów stworzonych w procesie tworzenia gier komputerowych mogą być traktowane jako działalność twórcza, co obejmuje różne aspekty tworzenia gry, a nie tylko programowanie lub tworzenie muzyki.
Organ podatkowy argumentuje, korzystając z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, że działalność twórcza w zakresie gier komputerowych obejmuje korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do utworów powstałych w procesie tworzenia gry. Akcentuje, że działalność ta musi obejmować różnorodne aspekty twórcze, a nie tylko jedną dziedzinę.
"Podsumowanie: wynagrodzenie wypłacane osobom zatrudnionym na wskazanych we wniosku stanowiskach, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwa autorskich praw majątkowych do utworów składających się na powstanie gry komputerowej, będzie stanowić przychód z działalności twórczej w zakresie „gier komputerowych”, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie natomiast do działalności twórczej w zakresie programów komputerowych bądź muzyki." - wskazał Dyrektor KIS w swojej interpretacji.
Podsumowanie
Stanowisko organu jest poparte jasnymi i konkretnymi przepisami prawa podatkowego oraz prawa autorskiego, wskazując na kompleksowe podejście do rozumienia działalności twórczej w nowoczesnej branży gier komputerowych. Decyzja ta podkreśla interdyscyplinarność i kompleksowość procesu tworzenia gier jako działalności artystycznej i twórczej, co ma na celu promocję szeroko rozumianej działalności twórczej.
Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.