Czy spółka pośrednicząca może korzystać ze zwolnienia akcyzowego na paliwo lotnicze?
REKLAMA
REKLAMA
Paliwo lotnicze a akcyza
Wnioskodawcą jest spółka, która działa na rynku paliw lotniczych. Jej głównym obszarem działalności jest pośrednictwo w dostawach benzyn lotniczych oraz innych paliw przeznaczonych dla branży lotniczej, takich jak paliwa dla silników odrzutowych. Spółka posiada niezbędne zezwolenia do prowadzenia tego typu działalności, w tym koncesję na obrót paliwami ciekłymi oraz rejestrację w centralnym rejestrze podmiotów akcyzowych, co umożliwia jej legalne działanie na rynku paliw. W planowanym modelu działalności, spółka będzie nabywać paliwo od krajowych dostawców, którzy również posiadają odpowiednie koncesje, a następnie odsprzedawać je linom lotniczym oraz innym użytkownikom statków powietrznych. Kluczową rolę w logistyce i transporcie paliwa odgrywa inna spółka z tej samej grupy kapitałowej, oznaczona jako spółka 2, która zajmuje się przewożeniem paliwa bezpośrednio na lotniska i załadunkiem do samolotów.
Spółka 2, wykorzystując specjalnie przystosowane autocysterny, zapewnia spełnienie wszystkich prawnych wymogów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych i obsługi naziemnej na lotniskach. Wszelkie operacje związane z paliwem są dokumentowane zgodnie z wymogami ustawy akcyzowej, co obejmuje wystawianie elektronicznych dokumentów dostawy (e-DD) oraz raportów odbioru. Spółka nie tylko pośredniczy w sprzedaży paliwa, ale również dba o zachowanie zgodności z przepisami i regulacjami dotyczącymi obrotu wyrobami akcyzowymi.
Spółka skierowała pytanie do KIS czy może funkcjonować jako pośrednik w sprzedaży paliw lotniczych do użytkowników końcowych, zlecając transport i rozładunek innemu podmiotowi oraz czy takie dostawy będą mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy. Wnioskodawca uważa, że w opisanych okolicznościach będzie pełnił rolę podmiotu pośredniczącego w rozumieniu ustawy akcyzowej, co pozwoli na skorzystanie ze zwolnienia z akcyzy na dostawy paliw lotniczych, spełniając pozostałe warunki zwolnienia.
KIS: brak aktywnego uczestnictwa w dostawach wyklucza zwolnienie z akcyzy
Według oceny organu podatkowego, przedstawione stanowisko przez spółkę było nieprawidłowe. KIS oparła swoją decyzję o interpretację przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Główny argument organu dotyczył odpowiedzialności za fizyczne dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Zgodnie z ustawą, obowiązek ten spoczywa na podmiotach pośredniczących, które są zobligowane do bezpośredniego uczestnictwa w przemieszczaniu (magazynowaniu) i dostarczaniu tych wyrobów do podmiotów zużywających. Organ podatkowy podkreślił, że podmiot pośredniczący musi nie tylko być formalnie zarejestrowany jako taki, ale również faktycznie realizować przemieszczenie wyrobów, co oznacza fizyczne zarządzanie produktami oraz ich dostarczanie od źródła do odbiorcy końcowego.
REKLAMA
REKLAMA
Ponadto, KIS zwróciła uwagę, że system zwolnień od akcyzy ma na celu ściśle monitorować przepływ wyrobów akcyzowych, aby zapobiegać nieprawidłowościom i nadużyciom. Zwolnienie od akcyzy stosuje się tylko wtedy, gdy wyroby akcyzowe są fizycznie dostarczane przez uprawnione do tego podmioty, co ma być potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty takie jak elektroniczny dokument dostawy (e-DD) oraz raport odbioru. Organ podatkowy podkreślił, że każde działanie niezgodne z wymogami proceduralnymi i faktycznymi, związanymi z kontrolą przemieszczenia wyrobów uniemożliwia korzystanie ze zwolnienia od akcyzy.
Reasumując, odmowa organu podatkowego z możliwości skorzystania ze zwolnienia opierała się na braku bezpośredniego zaangażowania firmy w dostarczenie wyrobów akcyzowych. KIS uznała, że nie wystarczyło tylko formalne spełnienie warunków rejestracji jako podmiot pośredniczący, ale konieczne było realne, aktywne uczestnictwo w łańcuchu dostaw.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.