Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że stawka akcyzy na wyroby tytoniowe powinna być obliczana na podstawie wartości 1000 sztuk produktów, natomiast nie na podstawie maksymalnej ceny detalicznej pojedynczego produktu.
Akcyza na pre-rolle i susz konopny
Wnioskodawcą jest spółka, działająca w Polsce, która planuje rozpocząć produkcję papierosów oraz suszu konopnego. Spółka nie chce wykorzystywać w procesie produkcji tytoniu ani suszu tytoniowego. Produkty spółki składają się w całości z rozdrobnionego suszu konopnego, zawierającego mniej niż 0,3% THC, nadającego się do palenia bez dalszej obróbki przemysłowej. Spółka zamierza wytwarzać dwa rodzaje produktów: pre-rolle oraz susz konopny pakowany w woreczki strunowe, sklasyfikowane pod odpowiednimi kodami CN. Wnioskodawca zamierza pozyskiwać susz konopny od zagranicznych dostawców z Unii Europejskiej, gdzie jest on badany pod kątem zgodności z polskimi normami dotyczącymi zawartości THC. Dodatkowo, spółka planuje przeprowadzać niezależne badania suszu w Polsce.
Spółka skierowała dwa pytania do KIS, czy w obliczaniu akcyzy na pre-rollsy powinno się stosować 32,05% maksymalnej ceny detalicznej jednostkowej sztuki oraz czy w przypadku suszu konopnego, akcyzę należy obliczać mnożąc 32,05% maksymalnej ceny detalicznej pojedynczego gramu produktu. Spółka stwierdziła, że obliczając akcyzę na pre-rolls i susz konopny, należy przemnożyć 32,05% maksymalnej ceny detalicznej za pojedynczą sztukę pre-rolls lub za jednogramowe opakowanie suszu konopnego.
KIS: obliczanie stawek akcyzy na tytoń i papierosy na bazie 1000 sztuk
Według oceny KIS, przedstawione stanowisko przez spółkę było nieprawidłowe. Organ podatkowy uznał, że zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, stawki akcyzy na papierosy i tytoń do palenia określane są za każde 1000 sztuk papierosów i każdy kilogram tytoniu do palenia. KIS podkreśliła, że dla prawidłowego obliczenia stawki akcyzy na jednostkę produktu (np. jednego pre-rollsa czy jednego grama suszu), należy najpierw wyznaczyć stawkę akcyzy na 1000 sztuk papierosów lub 1 kg tytoniu, sumując kwotę stawki obowiązującej w danym roku z kwotą stanowiącą 32,05% maksymalnej ceny detalicznej, a dopiero potem podzielić tę sumę przez 1000. Organ zaznaczył, że takie podejście było zgodne z literalnym brzmieniem przepisów, które wyraźnie odnoszą stawkę i maksymalną cenę detaliczną do określonych ilości wyrobów akcyzowych (1000 sztuk papierosów lub 1 kg tytoniu).
KIS zaznaczyła, że wykładnia systemowa prawa podatkowego wskazuje na konieczność zachowania spójności i harmonii systemu prawnego. Dodatkowo, według organu, podejście wnioskodawcy, prowadziłoby do zaniżenia należnego podatku akcyzowego i byłoby niezgodne z intencją ustawodawcy.