Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że właściciel firmy transportowej ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość diet z tytułu podróży służbowych, w części nieprzekraczającej wysokości diet przysługujących pracownikom, określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Diety z tytuł podróży służbowych jako koszty uzyskania przychodu
Podatnik, który zwrócił się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej prowadził działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów, posiadając niezbędne licencje. Jako kierowca samochodu ciężarowego, samodzielnie realizował usługi transportowe na terenie UE i EOG.
Wnioskodawca chciał się dowiedzieć czy jako właściciel firmy świadczący usługi transportowe może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość diet z tytułu podróży służbowych, biorąc pod uwagę zmiany w prawie, w tym uchylenie art. 21b i dodanie art. 26f ust. 1 w ustawie o czasie pracy kierowców. Opierając się na art. 22 ust. 1 ustawy o PIT uważał, że może zaliczać wartość diet jako koszty uzyskania przychodów, z wyłączeniem wartości przekraczających limity dla diet określone dla pracowników.
Stanowisko KIS
Organ podatkowy potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Art. 23 ust. 1 pkt 52 tejże ustawy pozwala zaliczyć wartość diet do kosztów, ograniczając je do wysokości diet dla pracowników określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Przepisy te nie rozróżniają rodzaju działalności gospodarczej ani celu wykonywanej podróży służbowej. Dodatkowo, orzecznictwo sądów administracyjnych wspiera stanowisko, że podróż służbowa może być realizacją przedmiotu działalności gospodarczej. Organ podkreślił, że zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców nie wpływają na tę zasadę, ponieważ dotyczą pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy, a nie przedsiębiorców prowadzących osobiście działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych.