Jaką stawką ryczałtu opodatkowane są przychody z opracowywania scenariuszy seriali oraz produkcji filmów i nagrań wideo?

filmowcy film branża filmowa / Shutterstock

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że podatniczka świadcząca usługi opracowywania scenariuszy seriali oraz produkcji filmów i nagrań wideo może opodatkować uzyskiwane przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawek 15%, oraz 8,5% w zależności od rodzaju świadczonej usługi.

Stawka ryczałtu dla świadczonych usług

Wnioskodawczyni prowadzi firmę, której przedmiotem jest działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD 59.11.Z), działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi (PKD 59.12.Z), działalność w zakresie usług nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20) oraz usługi wspomagające wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02). Kobieta jest rezydentem podatkowym w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Podatniczka zawarła umowę, której przedmiotem jest wykonanie osobiście dzieła w taki sposób, aby na jego podstawie zamawiający mógł wykonać audycję telewizyjną (PKWiU 90.02.11.0, 90.02.19.9, 90.03.12.0) - "usługa 1". Ponadto, zawarła drugą umowę, której przedmiotem jest nadzorowanie realizacji wszystkich audycji telewizyjnych na każdym etapie ich realizacji od etapu preprodukcji przez etap produkcji i postprodukcji (PKWiU 59.11.11.0, 59.11.13.0) - "usługa 2". Od stycznia 2022 r. podatniczka stosuje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności.

W związku z tym zainteresowana zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, jaką stawkę ryczałtu powinna zastosować do przychodów, jakie uzyska ze świadczenia ww. usług.

Podatniczka była zdania, że w przypadku usług określonych jako "usługa 1" powinna zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 15%, a w przypadku usług określonych jako "usługa 2" stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.

KIS: prawidłowe stawki ryczałtu wynoszą 15% oraz 8,5%

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe i potwierdził, że wnioskodawczyni może zastosować stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszące 15% dla "usługi 1" i 8,5% dla "usługi 2".

Organ podatkowy wskazał, że stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: "ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90)". Mając na uwadze powyższe, KIS przyjęła, że usługi świadczone przez wnioskodawczynię "usługa1" jako osobę opracowującą scenariusz odcinków serialu, należy zakwalifikować do klasyfikacji PKWiU 90, tym samym będą one objęte stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

"Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy, stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Usługi1 sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolami 90.02.11.0, 90.02.19.9 i 90.03.12.0 były i są opodatkowane, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, stawką 15% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne" - stwierdził organ.

W przypadku usług związanych z organizacją produkcji i nadzorem, gdzie wprost w umowie podkreślono, że nie obejmują one usług reżyserskich i podobnych, w skład której to usługi wchodzi wiele bardzo zróżnicowanych świadczeń, mających jeden wspólny cel: efektywną organizację oraz przeprowadzenie obsługi produkcji filmowej realizowanej przez zleceniodawcę – usługę taką należy zakwalifikować jako usługę związaną z produkcją filmów i nagrań wideo sklasyfikowaną według PKWiU 59.11.13.0. Tym samym, usługa ta będzie podlegała ryczałtowi w stawce 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy przewidzianej dla wszelkich usług, niewymienionych w punktach szczególnych tego przepisu.

"Natomiast przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Usługi2 sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolami 59.11.11.0 i 59.11.13.0 były i są opodatkowane, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne" - podsumował organ.

Źródło: Stawka ryczałtu dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.221.2023.4.PR - (interpretacje.pl)

Podatki
Czy wydatki na sesje u psychoterapeuty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej?
26 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji potwierdziła, że wydatki na sesje u psychoterapeuty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej, jeżeli wydatki te mają bezpośredni związek z działalnością i przyczyniają się do osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Czy owoce winogron z własnej uprawy stosowane do produkcji wina mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?
25 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że owoce winogron pochodzące z własnej uprawy rolnika, które są używane do produkcji wina, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy diety radnych za grudzień powinny być wykazywane w PIT-R za styczeń?
25 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że diety radnych za grudzień, wypłacane w styczniu, powinny być wykazywane w deklaracji PIT-R za styczeń nowego roku podatkowego.

Czy odsetki od zaciągniętej pożyczki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
25 kwi 2024

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w swojej interpretacji potwierdził, że odsetki od pożyczki zaciągniętej w celu finansowania bieżącej działalności spółki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy sprzedaż rzeczy używanych może generować przychód podlegający opodatkowaniu?
24 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że sprzedaż rzeczy nabytych w celach osobistych i posiadanych przez więcej niż pół roku nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, uzyskany z takiej sprzedaży przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Czy można skorzystać z ulgi prorodzinnej na pełnoletnie uczące się dziecko prowadzące działalność gospodarczą?
23 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że rodzice pełnoletniego, uczącego się syna, który osiągnął przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym, nie mogą skorzystać z ulgi prorodzinnej na dziecko.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe podlega zwolnieniu z PIT?
23 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że dochód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości może być zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), jeśli środki zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż.

Czy zakup ładowarki teleskopowej zobowiązuje do złożenia informacji VAT-23 i zapłaty podatku VAT?
23 kwi 2024

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w swojej interpretacji wyjaśnił, że zakup od kontrahenta unijnego ładowarki teleskopowej nie zobowiązuje do złożenia informacji VAT-23 ani do zapłaty podatku VAT, ponieważ nie jest ona uznawana za środek transportu.

Czy powiat ma prawo odliczyć VAT od zakupu samochodu elektrycznego?
22 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że powiat nie ma prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu samochodu elektrycznego, jeżeli nie jest on wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Czy opłata pobierana od opakowań jednorazowego użytku stanowi przychód w świetle ustawy o CIT?
22 kwi 2024

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że opłata pobierana od opakowań jednorazowego użytku, przekazywana w całości na rachunek bankowy marszałka województwa nie stanowi przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie jest trwałym, bezzwrotnym i definitywnym przysporzeniem majątkowym dla przedsiębiorcy.

pokaż więcej
Proszę czekać...