Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że zapłata kary umownej za brak dostawy towaru w terminie jest karą za wadliwe wykonanie usługi, a tym samym mieści się w katalogu kar umownych i odszkodowań wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ustawy o PIT.
Kary za opóźnienie dostawy a koszt podatkowy
Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym różnymi towarami, w tym chemią budowlaną. W ramach tej działalności dostarcza towary dla spółki X sp. z o.o. Dostawy są realizowane za pośrednictwem firm kurierskich. Umowa współpracy między podatnikiem a spółką X zawiera klauzulę o karach za niedostarczenie lub dostarczenie niewłaściwej ilości towaru. Karą w wysokości 20% wartości netto zamówionych towarów można obciążyć sprzedawcę w celu wyrównania utraconych przez spółkę X korzyści. Niedostarczenie towaru może wynikać z opóźnień dostaw firm kurierskich, za które podatnik nie może przenieść odpowiedzialności. Kara jest automatycznie pobierana z bieżących należności.
Wnioskodawca zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy zapłacone kary za opóźnienie dostawy stanowią koszt podatkowy.
Kara umowna wyłączona z kosztów uzyskania przychodów
Dyrektor KIS stwierdził, że zapłata kary za brak dostawy towaru w terminie jest karą za wadliwe wykonanie usługi, a tym samym mieści się w katalogu kar umownych i odszkodowań wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów w świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na powyższe, wnioskodawca nałożonych na swoją firmę kar umownych, nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, gdyż w świetle ww. przepisu są one wyłączone z tej możliwości.