Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że wydatki poniesione przez spółkę są ściśle powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W ocenie organu podatkowego wydatki mają bezpośredni wpływ na podtrzymywanie relacji biznesowych oraz budowanie korzystnego wizerunku firmy, zgodnie z ustawą o CIT.
- Opodatkowanie wydatków spółki
- KIS: wydatki na reprezentację spółki są ściśle powiązane z działalnością gospodarczą
Opodatkowanie wydatków spółki
Wnioskodawcą jest spółka, która jest podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek. Wnioskodawca działa w sektorze farmaceutycznym, zajmując się sprzedażą hurtową wyrobów farmaceutycznych i medycznych. W związku z tym, spółka angażuje się w reprezentację poprzez organizowanie spotkań z klientami w restauracjach oraz zakup upominków, np. bonów zakupowych i drobnych artykułów spożywczych, takich jak kawa czy czekoladki. Celem tych działań jest podtrzymanie relacji biznesowych, wyrażenie wdzięczności za dotychczasową współpracę, budowanie długotrwałych relacji, promowanie marki i zwiększenie zainteresowania produktami spółki.
Wnioskodawca ma wątpliwości co do kwalifikacji poniesionych wydatków, które dotyczą wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W celu uzyskania interpretacji, spółka złożyła wniosek do organu podatkowego. Według wnioskodawcy w katalogu dochodów dotyczących opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
KIS: wydatki na reprezentację spółki są ściśle powiązane z działalnością gospodarczą
W ocenie KIS, przedstawione stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą obejmować także wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. W ocenie KIS wydatki na spotkania z klientami w restauracji i zakup upominków mają na celu podtrzymanie kontaktów biznesowych, budowę relacji, promocję marki i wzrost zainteresowania produktami, co przekłada się pośrednio na osiągnięcie przychodów lub zachowanie źródła przychodów. KIS podkreśliła, że zwiększenie bazy klientów przyczynia się do wzrostu przychodów i zabezpieczenia źródeł przychodów.
W ocenie KIS, poniesione koszty mają merytoryczny cel biznesowy, mający na celu podtrzymanie kontaktów handlowych oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Resumując, zdaniem organu podatkowego, wydatki należy uznać za ściśle związane z działalnością gospodarczą spółki, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.