Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że podstawą opodatkowania dropshippingu w Polsce jest prowizja uzyskana od klientów.
Opodatkowanie dropshippingu
Osoba fizyczna (wnioskodawca) zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem dotyczącym opodatkowania w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej opartej na modelu dropshippingu. Dropshipping to model biznesowy, w którym przedsiębiorca pełni rolę pośrednika pomiędzy klientem a dostawcą z państwa trzeciego, np. Chin. Świadczone usługi polegają głównie na przyjmowaniu zamówień i przekazywaniu ich do zagranicznego dostawcy. Ważnym aspektem jest to, że pośrednik w żadnym momencie nie staje się właścicielem towaru, który trafia bezpośrednio do klienta. Za swój wysiłek pośrednik otrzymuje prowizję. Mimo działalności pośrednika, wszelkie obowiązki związane z opłacaniem podatku VAT oraz cła spoczywają na kupującym. Podatnik zapytał KIS o podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku prowadzenia działalności.
Stanowisko KIS
W odpowiedzi na pytanie organ podatkowy (KIS) wskazał, że mając na względzie opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że jeżeli w istocie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów handlowych (nie dokonuje sprzedaży we własnym imieniu oraz nie jest ich właścicielem) to przychodem uzyskanym z tego tytułu jest wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe podatnika od klienta (nabywcy), a kwotą przekazaną przez podatnika do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji. Organ podatkowy powołał się na odpowiednie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy pośrednictwie handlowym poprzez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem, jest uzyskana od klientów prowizja (marża).