REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że powiat nie ma prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu samochodu elektrycznego, jeżeli nie jest on wykorzystywany do czynności opodatkowanych.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych nie stanowi dodatkowego opodatkowanego przychodu pracowników i jest wliczany w ryczałtowy przychód z tytułu użytkowania samochodu służbowego.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika w celu ładowania służbowego samochodu hybrydowego lub elektrycznego wykorzystywanego zarówno do celów służbowych, jak i celów prywatnych, nie będzie stanowił po stronie pracownika dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, ani z innego źródła. Z uwagi na to, kwota zwrotu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, na pracodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.
Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS i uznał, że otrzymywany przez pracownika zwrot kosztów używania prywatnego samochodu elektrycznego w podróży służbowej jest w całości zwolniony z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof. Nie jest on ograniczony limitem wynikającym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiana stanowiska oznacza, że pracodawcy dokonujący takich zwrotów nie powinni w ogóle pobierać z tego tytułu zaliczki na PIT.
REKLAMA
Według stanowiska Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) przy zwrocie kosztów podróży służbowej samochodem elektrycznym, nie obowiązuje ograniczenie dotyczące iloczynu przejechanych kilometrów i stawki za kilometr, jak to ma miejsce w przypadku samochodów spalinowych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że można dokonywać sprzedaży energii do ładowania samochodów elektrycznych dla osób fizycznych bez kasy fiskalnej, ponieważ płatności będą dokonywane on-line z wykorzystaniem elektronicznych kart płatniczych, a następnie będzie wystawiona faktura, która zostanie przesłana do odbiorcy.
Samochód osobowy o napędzie elektrycznym, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT), powinien być zaklasyfikowany jako samochód osobowy (symbol KŚT 741). Dlatego podlega on amortyzacji według stawki 20%. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0114-KDIP2-1.4010.158.2022.2.JF.
W świetle najnowszej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, samochód osobowy o napędzie elektrycznym nie będzie podlegał amortyzacji według stawki 18%. To stanowisko jest niezgodne z oczekiwaniami wnioskodawcy, który zakładał, że zakupiony samochód elektryczny będzie podlegał amortyzacji zgodnie z tą stawką.
REKLAMA
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 14 czerwca 2023 r. interpretację podatkową dotyczącą odliczania podatku VAT od zakupu samochodu zeroemisyjnego (elektrycznego), który nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych VAT generujących podatek należny.
Czy Gmina może odliczyć VAT od zakupu samochodu elektrycznego dla Straży Miejskiej? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiedział, że Gmina nie spełnia warunków umożliwiających odliczenie podatku, ponieważ samochód nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od tego wydatku.
REKLAMA